بد غذایی کودکان

بد غذایی کودکان

Previous Next    Close
 بد غذایی کودکان - تصویر 1
پرسش همیشگی والدین؛ با مشکل بدغذایی کودکم چه کنم؟

یکی از مشکلاتی که بسیاری از والدین با آن رو به رو هستند، بدغذایی کودک است. این مسئله که کودکان به شکل، رنگ و بافت غذا بسیار توجه می کنند و یا ناگهان از غذایی که تا دیروز با اشتها می خوردند، متنفر شوند، کاملا طبیعی است. بعضی از کودکان حتی دوست ندارند یک غذای تکراری را در دو وعده مختلف بخورند.

متخصصین معتقدند که ترس از تجربه تازه می تواند یکی از علل بدغذایی کودک باشد. این ترس معمولا حدود 4 تا 5 سالگی از بین می رود اما در مورد بعضی بچه ها ممکن است تا بزرگسالی هم ادامه پیدا کند. یکی دیگر از علل بدغذایی کودک ممکن است تمایل او به نشان دادن استقلال و عدم وابستگی باشد و به عنوان آخرین احتمال ممکن است کودک قادر نباشد برای مدت طولانی آرام بنشیند و غذا بخورد.

علت بدغذایی کودک هرچه باشد، شما می توانید با استفاده از راهکارهای ساده ای که در ادامه به آنها اشاره شده است، کودک را به خوردن غذا تشویق کنید.

  • تحقیقات نشان داده است کودکان دو بار بیشتر از بزرگسالان به طرح و رنگ ظروفی که در آن غذا می خورند، اهمیت می دهند. آنها به ظروفی که در آنها از اشکال گوناگون استفاده شده است، علاقه بیشتر ی نشان میدهند و والدین بهتر است با استفاده از ظروف غذاخوری مخصوص کودک که در طراحی آنها نمادهای خلاق و رنگی ، اشکال کودکانه که به ویژه برای کودکان یادآور داستان و مضمون های سرگرم کننده است، کودکان را به چشیدن طعم غذا تشویق کنند.
  • در هر وعده غذایی، چند نوع غذا آماده کنید و صبور باشید چون ممکن است مجبور باشید یک غذا را بارها به کودک پیشنهاد کنید تا بالاخره آن را بچشد. وقتی غذای جدیدی آماده می کنید، بهتر است آن را همراه سایر مواد غذایی روی میز قرار دهید اما اگر می خواهید توجه کودک را بیشتر جلب کنید، غذای جدید را در ظروف شاد و جالب و با طراحی کودکانه قرار دهید و خودتان از همان غذا بخورید.
  • در هر وعده بشقاب کودک را با مقدار مناسب غذا پر کنید. کودکان تقریبا نصف بزرگسالان غذا می خورند. بهتر است از ظروف مخصوص کودک که اندازه ی آن متناسب با میزان نیاز غذایی کودک در نظر گرفته شده است استفاده کنید.
  • کودک را با پیشنهادات غذایی گوناگون گیج نکنید. لازم نیست هر بار از کودک سوال کنید که چه غذایی می خواهد. غذا را آماده کنید و بعد از کودک بخواهید از بین همان غذاها انتخاب کند. دقت کنید همیشه یک نوع غذای مورد علاقه کودک را میان غذاهای جدید قرار دهید.
  • از کودک نخواهید مقدار زیادی از غذای جدید را بخورد بلکه سعی کنید او را راضی کنید تا کمی از غذای جدید را امتحان کند و صبر کنید تا خودش دوباره تقاضا کند.
  • به یاد داشته باشید که کودکان به مزه، رنگ، بافت و شکل کلی که غذا سرو می شود، بسیار اهمیت می دهند و هر یک از این موارد می تواند دلیلی برای بهتر غذا خوردن و یا بدغذایی کودک باشد. بنابراین با استفاده از رنگ های بیشتر چه درغذاهایی که به کودک می دهید و چه در ظروفی که کودک در آنها تغذیه می کند، او را به خوردن تشویق کنید. تحقیقات نشان می دهد که غذاها و ظروف رنگی برای کودکان جذابتر از بزرگسالان است، خصوصا بشقاب های غذا که در طراحی آنها از اشکال مناسب کودک و رنگ های ��تنوع استفاده شده است.
  • تا جایی که امکان دارد کودک را در فرآیند آماده کردن غذا مشارکت دهید. این مشارکت می تواند از خرید مواد غذایی و ظروف غذا تا پختن آن باشد. با این روش کودک احساس کنترل بیشتر و در نتیجه تمایل بیشتر به خوردن چیزهایی خواهد داشت که خودش انتخاب کرده و یا در آماده سازی آن نقش داشته است.
  • سعی کنید در وعده های غذایی کودک از موادی استفاده کنید که ارزش غذایی بالایی دارند. مطمئنا تزئین غذاها به اشکال مختلف می تواند باعث تشویق کودک به چشیدن آنها شود.
  • تغذیه مناسب را به کودک آموزش دهید. می توانید شکل مواد غذایی مورد نظرتان را نقاشی کنید و برای رنگ آمیزی در اختیار کودک قرار دهید و از او بخواهید آنها را با همان رنگی که در زندگی روزمره می بیند، رنگ آمیزی کند.
  • الگوی مناسبی برای کودک باشید و همان مواد غذایی را بخورید که دوست دارید فرزندتان هم آنها را بخورد. وعده های خانوادگی بهترین راه برای ارتباط با کودک و تشویق او به خوردن غذاهای خوشمزه و مفید است.
  • به بدغذایی کودک دامن نزنید! بلکه سعی کنید با راهکارهایی که گفته شد به کودک کمک با اشتها از مواد غذایی مورد نیازش تغذیه کند.

ترجمه و تدوین : شرکت چینی زرین

мебель на заказ

نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه